Τα "αστέρια" του σχολείου έχουν καλύτερη υγεία όταν μεγαλώσουν, αντίθετα με τους περιθωριοποιημένους μαθητές
Τα παιδιά που είναι τα πιο δημοφιλή, εντυπωσιάζουν τους συμμαθητές τους και αποτελούν το επίκεντρο της σχολικής ζωής, τείνουν να έχουν καλύτερη υγεία ως ενήλικες, ενώ το αντίθετο συμβαίνει με τα παιδιά που στο σχολείο δεν ήσαν καθόλου δημοφιλή και βρίσκονταν χαμηλά στην κλίμακα της άτυπης ιεραρχίας της τάξης, σύμφωνα με μια νέα σουηδική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη, που κάλυψε πάνω από 14.000 παιδιά, γεννημένα το 1953, για περίοδο 30 ετών, πραγματοποιήθηκε από το Κέντρο Μελετών για την Ισότητα στην Υγεία, του πανεπιστημίου της Στοκχόλμης, υπό την ερευνήτρια Γίβα Άλμκβιστ, και δημοσιεύτηκε στο "Journal of Epidemiology and Community Health" (Περιοδικό Επιδημιολογίας και Υγείας της Κοινότητας), σύμφωνα με το BBC και το Γαλλικό Πρακτορείο. Η έρευνα διαπίστωσε ότι τα περιθωριοποιημένα και λιγότερο δημοφιλή παιδιά στο σχολείο είχαν εννέα φορές υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης ισχαιμικού καρδιακού επεισοδίου και ακόμα αντιμετώπιζαν αυξημένο ρίσκο εμφάνισης διαβήτη, χρήσης ναρκωτικών, κατάχρησης αλκοόλ και διανοητικών προβλημάτων υγείας. Ο βαθμός δημοτικότητας, δύναμης και στάτους κάθε παιδιού αξιολογήθηκε όταν τα παιδιά έφτασαν στην έκτη δημοτικού το 1966, με βάση ερωτηματολόγια σχετικά για τις προτιμήσεις κάθε μαθητή για τους συμμαθητές του. Οι σουηδοί ερευνητές, στη συνέχεια, συσχέτισαν αυτές τις απαντήσεις με τα στοιχεία για την εισαγωγή σε νοσοκομεία των ίδιων παιδιών, όταν είχαν πια μεγαλώσει, μεταξύ των ετών 1973-2003. Διαπιστώθηκε, τόσο για τα αγόρια όσο και για τα κορίτσια, που πια ήσαν ενήλικες, ότι όσο χαμηλότερα βρίσκονταν στις προτιμήσεις των συμμαθητών τους, τόσο μεγαλύτερο κίνδυνο αντιμετώπιζαν για εμφάνιση σοβαρών προβλημάτων υγείας στο μέλλον. Για παράδειγμα, τα λιγότερο δημοφιλή παιδιά ήσαν τέσσερις φορές πιθανότερο να μπουν στο νοσοκομείο για ορμονικές, διατροφικές και μεταβολικές διαταραχές σε σχέση με τα πιο δημοφιλή παιδιά, ενώ ο αντίστοιχος κίνδυνος για εμφάνιση προβλημάτων νοητικής υγείας και διαταραχών της συμπεριφοράς (συμπεριλαμβανομένης της απόπειρας αυτοκτονίας) ήταν υπερδιπλάσιος. Οι ερευνητές διευκρίνισαν ότι τα αποτελέσματα αυτά δεν μπορούν να εξηγηθούν με βάση το κοινωνικό στρώμα κάθε παιδιού, το επάγγελμα, το εισόδημα ή το μορφωτικό επίπεδο των γονιών του. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, τα λιγότερο δημοφιλή παιδιά πάσχουν από έλλειψη κοινωνικής υποστήριξης και χρήσιμης πληροφόρησης, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε ανάπτυξη αρνητικής εικόνας για τον εαυτό τους, σε μειωμένες προσδοκίες από το μέλλον τους, σε διαψευσμένες φιλοδοξίες, κακές επιλογές στη ζωή τους και τελικά σε προβλήματα υγείας, μέσα από την υιοθέτηση ενός στιλ ανθυγιεινής ζωής (πολύ κάπνισμα και αλκοόλ, κακή διατροφή κ.α.). Η υπεύθυνη της έρευνας Γίβα Άλμκβιστ τόνισε ότι τα σχολεία πρέπει να προσπαθήσουν να προωθήσουν την κοινωνική ισότητα μέσα στην τάξη και να τονώσουν την εικόνα των παιδιών για τον εαυτό τους και την αυτοπεποίθησή τους, ώστε να νιώσουν ότι έχουν αξία.