Copyright © 2009 Ιατρικά Θέματα
Αθήνα - Ένα βιβλίο για τον αγώνα μιας γυναίκας να νικήσει τον καρκίνο και το ελλιπές σύστημα περίθαλψης
"Αρκετά ως εδώ"
"Αρκετά ως εδώ"
<<Το βιβλίο συνιστάται ανεπιφύλακτα σε όλους τους θνητούς>>!. Ποιος
έγραψε αυτά τα τόσο βαριά λόγια; Η εφημερίδα Ντέϊλι Μέϊλ!
Και ποιό είναι αυτό το έργο που έχει μια τέτοια προτροπή από την
διεθνούς κύρους εφημερίδα της Βρετανίας; Είναι το "Αρκετά ως εδώ" της
αμερικανίδας συγγραφέως Λάϊονελ Σράϊβερ, που κατέπληξε με το
μυθιστόρημά της "Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν", το οποίο αφορά
την απέχθεια μια μάνας για τον εγκληματία γιο της και το οποίο πούλησε
1 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο.
Τώρα το ελληνικό κοινό έχει την ευκαιρία να διαβάσει το καινούργιο
μυθιστόρημά της, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο και
αναφέρεται στον αγώνα μιας αμερικανίδας γυναίκας για να αντιμετωπίσει
όχι μόνο έναν αναπάντεχο καρκίνο, αλλά και ένα απάνθρωπο- όπως ο
όγκος- ασφαλιστικό και νοσοκομειακό σύστημα .Ένα σύστημα το οποίο
"ζει" θησαυρίζοντας από το θάνατο ασθενών ,λόγω ηθελημένων ελλείψεων
και γραφειοκρατικών εμποδίων.
Στην Αμερική της σημερινής κρίσης, ο Σεπ, ένας περιζήτητος
υδραυλικός, απόφοιτος του τεχνολογικού κολεγίου, ζει συμβατικά στο
Γουέστσεστερ με την σύζυγό του Γκλίνις, μια δημιουργό κοσμημάτων,
απόφοιτο της σχολής καλών τεχνών. Έχουν δύο ενήλικα παιδιά και η ζωή
τους κυλάει ανέφελα. Βρίσκονται σε ηλικία γύρω στα πενήντα και ο
σύζυγος, αποταμιεύοντας μια ζωή με τις οδηγίες επενδυτικών συμβούλων,
έχει συγκεντρώσει ένα αξιοσέβαστο ποσό με σκοπό να πραγματοποιήσει το
όνειρο της ζωής του: ένα πολυήμερο-αν όχι... πολύχρονο -ταξίδι στη
μαγευτικό νησιωτικό σύμπλεγμα της Ζανζιβάρης.
Και, ένα βράδυ, πηγαίνει σπίτι προετοιμάζοντας να δείξει τα
εισιτήρια χωρίς δυνατότητα επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση ακύρωσης,
για να κάμψει τις αντιρρήσεις που πρόβαλε τους τελευταίους μήνες η
γυναίκα του.
Όμως, όλα αλλάζουν όταν εκείνη σπεύδει να του πει το τρομερό νέο
για το δικό της "ταξίδι": Τα μισόλογα για τις εξόδους που του έλεγε
όλους αυτούς τους μήνες, δεν ήταν τίποτ ΄άλλο παρά δικαιολογίες για
τις εξετάσεις σε γιατρούς και νοσοκομεία, ώστε να επιβεβαιωθεί ένα
σπάνιος καρκίνος στον πνεύμονα.
Από κει και πέρα η συγγραφέας αφηγείται την καρτερία της γυναίκας
που βλέπει να αλλοιώνεται βαθμηδόν το σώμα της. Περιγράφει εξετάσεις
επί εξετάσεων από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, τις ενημερώσεις του
γιατρού με μια ουδέτερη αναφορά σε ορολογίες, την εναλλαγή των
θεραπειών, τη δοκιμή διαφόρων φαρμάκων ( τα περισσότερα για να
πειραματισθεί ο θεράπων ιατρός), την πτώση των μαλλιών, την απώλεια
του ηθικού αλλά και τη μαχητικότητα που επιστρατεύει η ασθενής την
τελευταία στιγμή για μια ελπίδα.
Εντωμεταξύ ,ο σύζυγος έχει αλλάξει άρδην. Είναι αυτός που έχει
αναλάβει τις δουλειές του σπιτιού, την επιμέλεια των παιδιών, το
τρέξιμο σε υπηρεσίες για τα χαρτιά και βρίσκεται δίπλα στη γυναίκα του
.Μαζί δίνουν τη μάχη καθώς ανακαλύπτουν ότι η ασφαλιστική τους
εταιρείας δεν τους καλύπτει παρά ελάχιστα έξοδα, δεν τους διαθέτει
ειδικευμένους γιατρούς, δεν τους πληρώνει το ειδικό φάρμακο για τη
χημειοθεραπεία διότι οι ασφαλιστές το κρίνουν... πολύ ακριβό για τον
προϋπολογισμό της εταιρείας.
Αναγκάζονται να πληρώνουν εξ ιδίων τα 100.000 δολάρια για το
πρόγραμμα χημειοθεραπείας, με αποτέλεσμα ο λογαριασμός για το
πολυπόθητο ταξίδι να μειώνεται.
Κάποια στιγμή η Γκλίνις αποκαλύπτει από το κρεβάτι του πόνου στον
Σεπ ότι εκείνη προκάλεσε τον καρκίνο γιατί, επί χρόνια, χρησιμοποιούσε
στη δουλεία της εργαλεία αμιάντου τα οποία ήταν απαγορευμένα και τα
έκλεψε από τη σχολή, παρ΄ ότι η καθηγήτριά της τα είχε αποθηκεύσει ως
επικίνδυνα. Και αυτό το έκανε η Σεπ γιατί , στην αρχή του γάμου τους,
δεν είχαν λεφτά να αγοράσουν καινούργια. Βρίσκουν ποιά ήταν η εταιρεία
κατασκευής, υποβάλλουν μήνυση, η Σεπ καταθέτει επί 4 ώρες στον
ανακριτή, αλλά αναγκάζονται να δεχθούν συμβιβασμό με ένα συμβολικό
ποσό, φοβούμενοι την πρακτική των δικηγόρων να ερευνούν την προσωπική
ζωή των μηνυτών και -αν δεν βρίσκουν κάτι- τότε να κατασκευάζουν με
ψευδομάρτυρες απίθανα σκάνδαλα - ακόμη και σεξουαλικά.
Ο συγγραφέας θίγει όχι μόνο την αναλγησία των μηχανισμών
συμφερόντων, αλλά και την αντιδραστική αντίληψη του μέσου αμερικανού,
ο οποίος ακούει "κρατικό σύστημα υγείας" και ... παίρνει δρόμο,
φοβούμενος ότι θα χρεωθεί την περίθαλψη άλλων με αβάστακτους φόρους,
με αποτέλεσμα να βλέπει το θεσμό της κρατικής περίθαλψης ως
"μπαμπούλα", όπως επισημάνει η συγγραφέας.
Τελικά η ηρωίδα, ξέροντας ότι έχει ζωή λίγων μηνών, αποφασίζει να
πραγματοποιήσει το πολυσυζητημένο ταξίδι. Πεθαίνει στα χέρια του
συζύγου ένα πρωί σε ένα μαγευτικό τόπο που επιτέλους γνώρισε και
απόλαυσε σε ατέλειωτους περιπάτους υποβασταζόμενη από τον αγαπημένο
της άνδρα.
Μια φοβερή αρρώστια μεταμόρφωσε το ωραίο γυναικείο σώμα,
μεταμορφώνοντας και τον συμβατικό γάμο σε μια βαθιά και αληθινή αγάπη.
Πρόκειται για ένα υπέρ-μυθιστόρημα 610 σελίδων, που αρκετές φορές
πλατειάζει αλλά - όπως προκύπτει από τις έντονες λεπτομέρειες- ανήκει
στο είδος εκείνο της πεζογραφίας που βασίζεται σε αληθινές ιστορίες
από βιωματικές αφηγήσεις και από εκτεταμένο ρεπορτάζ στο διαδίκτυο.
Ένα ανάγνωσμα που κάνει και τους πιο σκληρούς αναγνώστες να δακρύσουν...
έγραψε αυτά τα τόσο βαριά λόγια; Η εφημερίδα Ντέϊλι Μέϊλ!
Και ποιό είναι αυτό το έργο που έχει μια τέτοια προτροπή από την
διεθνούς κύρους εφημερίδα της Βρετανίας; Είναι το "Αρκετά ως εδώ" της
αμερικανίδας συγγραφέως Λάϊονελ Σράϊβερ, που κατέπληξε με το
μυθιστόρημά της "Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν", το οποίο αφορά
την απέχθεια μια μάνας για τον εγκληματία γιο της και το οποίο πούλησε
1 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο.
Τώρα το ελληνικό κοινό έχει την ευκαιρία να διαβάσει το καινούργιο
μυθιστόρημά της, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο και
αναφέρεται στον αγώνα μιας αμερικανίδας γυναίκας για να αντιμετωπίσει
όχι μόνο έναν αναπάντεχο καρκίνο, αλλά και ένα απάνθρωπο- όπως ο
όγκος- ασφαλιστικό και νοσοκομειακό σύστημα .Ένα σύστημα το οποίο
"ζει" θησαυρίζοντας από το θάνατο ασθενών ,λόγω ηθελημένων ελλείψεων
και γραφειοκρατικών εμποδίων.
Στην Αμερική της σημερινής κρίσης, ο Σεπ, ένας περιζήτητος
υδραυλικός, απόφοιτος του τεχνολογικού κολεγίου, ζει συμβατικά στο
Γουέστσεστερ με την σύζυγό του Γκλίνις, μια δημιουργό κοσμημάτων,
απόφοιτο της σχολής καλών τεχνών. Έχουν δύο ενήλικα παιδιά και η ζωή
τους κυλάει ανέφελα. Βρίσκονται σε ηλικία γύρω στα πενήντα και ο
σύζυγος, αποταμιεύοντας μια ζωή με τις οδηγίες επενδυτικών συμβούλων,
έχει συγκεντρώσει ένα αξιοσέβαστο ποσό με σκοπό να πραγματοποιήσει το
όνειρο της ζωής του: ένα πολυήμερο-αν όχι... πολύχρονο -ταξίδι στη
μαγευτικό νησιωτικό σύμπλεγμα της Ζανζιβάρης.
Και, ένα βράδυ, πηγαίνει σπίτι προετοιμάζοντας να δείξει τα
εισιτήρια χωρίς δυνατότητα επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση ακύρωσης,
για να κάμψει τις αντιρρήσεις που πρόβαλε τους τελευταίους μήνες η
γυναίκα του.
Όμως, όλα αλλάζουν όταν εκείνη σπεύδει να του πει το τρομερό νέο
για το δικό της "ταξίδι": Τα μισόλογα για τις εξόδους που του έλεγε
όλους αυτούς τους μήνες, δεν ήταν τίποτ ΄άλλο παρά δικαιολογίες για
τις εξετάσεις σε γιατρούς και νοσοκομεία, ώστε να επιβεβαιωθεί ένα
σπάνιος καρκίνος στον πνεύμονα.
Από κει και πέρα η συγγραφέας αφηγείται την καρτερία της γυναίκας
που βλέπει να αλλοιώνεται βαθμηδόν το σώμα της. Περιγράφει εξετάσεις
επί εξετάσεων από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, τις ενημερώσεις του
γιατρού με μια ουδέτερη αναφορά σε ορολογίες, την εναλλαγή των
θεραπειών, τη δοκιμή διαφόρων φαρμάκων ( τα περισσότερα για να
πειραματισθεί ο θεράπων ιατρός), την πτώση των μαλλιών, την απώλεια
του ηθικού αλλά και τη μαχητικότητα που επιστρατεύει η ασθενής την
τελευταία στιγμή για μια ελπίδα.
Εντωμεταξύ ,ο σύζυγος έχει αλλάξει άρδην. Είναι αυτός που έχει
αναλάβει τις δουλειές του σπιτιού, την επιμέλεια των παιδιών, το
τρέξιμο σε υπηρεσίες για τα χαρτιά και βρίσκεται δίπλα στη γυναίκα του
.Μαζί δίνουν τη μάχη καθώς ανακαλύπτουν ότι η ασφαλιστική τους
εταιρείας δεν τους καλύπτει παρά ελάχιστα έξοδα, δεν τους διαθέτει
ειδικευμένους γιατρούς, δεν τους πληρώνει το ειδικό φάρμακο για τη
χημειοθεραπεία διότι οι ασφαλιστές το κρίνουν... πολύ ακριβό για τον
προϋπολογισμό της εταιρείας.
Αναγκάζονται να πληρώνουν εξ ιδίων τα 100.000 δολάρια για το
πρόγραμμα χημειοθεραπείας, με αποτέλεσμα ο λογαριασμός για το
πολυπόθητο ταξίδι να μειώνεται.
Κάποια στιγμή η Γκλίνις αποκαλύπτει από το κρεβάτι του πόνου στον
Σεπ ότι εκείνη προκάλεσε τον καρκίνο γιατί, επί χρόνια, χρησιμοποιούσε
στη δουλεία της εργαλεία αμιάντου τα οποία ήταν απαγορευμένα και τα
έκλεψε από τη σχολή, παρ΄ ότι η καθηγήτριά της τα είχε αποθηκεύσει ως
επικίνδυνα. Και αυτό το έκανε η Σεπ γιατί , στην αρχή του γάμου τους,
δεν είχαν λεφτά να αγοράσουν καινούργια. Βρίσκουν ποιά ήταν η εταιρεία
κατασκευής, υποβάλλουν μήνυση, η Σεπ καταθέτει επί 4 ώρες στον
ανακριτή, αλλά αναγκάζονται να δεχθούν συμβιβασμό με ένα συμβολικό
ποσό, φοβούμενοι την πρακτική των δικηγόρων να ερευνούν την προσωπική
ζωή των μηνυτών και -αν δεν βρίσκουν κάτι- τότε να κατασκευάζουν με
ψευδομάρτυρες απίθανα σκάνδαλα - ακόμη και σεξουαλικά.
Ο συγγραφέας θίγει όχι μόνο την αναλγησία των μηχανισμών
συμφερόντων, αλλά και την αντιδραστική αντίληψη του μέσου αμερικανού,
ο οποίος ακούει "κρατικό σύστημα υγείας" και ... παίρνει δρόμο,
φοβούμενος ότι θα χρεωθεί την περίθαλψη άλλων με αβάστακτους φόρους,
με αποτέλεσμα να βλέπει το θεσμό της κρατικής περίθαλψης ως
"μπαμπούλα", όπως επισημάνει η συγγραφέας.
Τελικά η ηρωίδα, ξέροντας ότι έχει ζωή λίγων μηνών, αποφασίζει να
πραγματοποιήσει το πολυσυζητημένο ταξίδι. Πεθαίνει στα χέρια του
συζύγου ένα πρωί σε ένα μαγευτικό τόπο που επιτέλους γνώρισε και
απόλαυσε σε ατέλειωτους περιπάτους υποβασταζόμενη από τον αγαπημένο
της άνδρα.
Μια φοβερή αρρώστια μεταμόρφωσε το ωραίο γυναικείο σώμα,
μεταμορφώνοντας και τον συμβατικό γάμο σε μια βαθιά και αληθινή αγάπη.
Πρόκειται για ένα υπέρ-μυθιστόρημα 610 σελίδων, που αρκετές φορές
πλατειάζει αλλά - όπως προκύπτει από τις έντονες λεπτομέρειες- ανήκει
στο είδος εκείνο της πεζογραφίας που βασίζεται σε αληθινές ιστορίες
από βιωματικές αφηγήσεις και από εκτεταμένο ρεπορτάζ στο διαδίκτυο.
Ένα ανάγνωσμα που κάνει και τους πιο σκληρούς αναγνώστες να δακρύσουν...